Oktatóknak
A mentorok és konzulensek feladatai
(Dékáni Útmutató a mentori feladatokat ellátó tankörvezetők, témalabor felelősök, önálló laboratórium és szakdolgozat / diplomaterv konzulensek részére - 2019. Április 25.)
I. A 2016-ban elindított “integrált” villamosmérnöki ill. mérnökinformatikusi BSc+MSc program (IMSc) kiszolgálásában mentori feladatokat ellátó oktatók feladatait a Kar dékánja az alábbiak szerint határozta meg:
- A mentor feladata tanácsadás a hallgató tanulmányai kapcsán felmerülő döntési és életviteli kérdésekben. Ezen személyes keretek közötti tanácsadás felkínálásával az az elsődleges célunk, hogy csökkentsük/megakadályozzuk a hallgatók elbizonytalanodását, segítsük az egyetemi tanulmányok és az egyetemista lét pszichés terheinek elviselését, és hozzájáruljunk a hallgató jó döntéseinek megalapozásához.
- A mentor a tanácsadáson túl személyes példamutatással, és az elfogadott viselkedésminták felmutatásával segíti a hallgató értelmiségivé válását, szakmai értékrendjének formálódását. Megnyilvánulásai során bizalmat ébreszt és erősít az egyetem tanárai és az egyetemi adta lehetőségek iránt, valamint erősíti a hallgatókban a szakmák és művelőik iránti tiszteletet.
- A mentor és a hallgató együttműködésének konkrét formája alapvetően kettejük megállapodása szerinti, de alapvetésként a mentori rendszer keretében egy időben korlátos rendelkezésre állásnál többet nem várunk. Azt kérjük, hogy - szükség szerint kezdeményező fellépéssel - legyen tájékozott arról, hogy mentoráltja előrehaladásának üteme, tanulmányi és szakmai fejlődése megfelelő-e, igényel-e további mentori útmutatást.
- A mentoroknak nem feladata mások feladatának átvállalása, így: a) a TVSZ és a Tanulmányi Ügyrend eljárásrendjei kapcsán tájékoztatás/”értelmezés”/tanácsadás; b) adott tantárgyhoz kacsolódó szakmai kérdésekben konzultáció; c) a Egyetemen/kollégiumokban elérhető, a tanulmányokon túlmutató lehetőségek ajánlása/értékelése; d) konfliktushelyzetek feloldása, a tanácsadáson túl részvétel konfliktusok kezelésben.
- Az első négy szemeszterben a mentori feladatokat a hallgató tankörének tankörvezető oktatója látja el. Kérjük a tankörvezetőket, hogy megbízatásuk leteltét követően mentoráltjaikkal kapcsolatos tapasztalataikat a mentori feladatokat átvevő tanszéki konzulensekkel osszák meg. Emellett minden IMSc hallgató kérhet egyéni mentort, akihez tanácsért fordulhat tanulmányai kapcsán felmerülő döntési és életviteli kérdésekben.
- Az IMSc programhoz kapcsolódó mentori feladatokat a program ötödik szemeszterétől kezdődően a hallgató specializációjához kapcsolódó témalabor felelősök, valamint az önálló laboratórium és a szakdolgozat, ill. diplomaterv konzulensek látják el. Az érintetteket a mentori feladatok ellátására – a tanszékvezető javaslatára – a dékán kéri fel.
- A mentori feladatokat ellátó oktatóinktól elvárjuk, hogy a mentorálás során szerzett - a feladatellátásunk minőségének javítását elősegíteni tudó - tapasztalatait munkatársaival megossza, indokolt esetben ezekről tájékoztassa tanszékvezetőjét, ill. a dékánt.
- A Kar dékánja felkéri a mentorokat, hogy mentorált hallgatójuk érdeklődése esetén ajánlják figyelmükbe a reálisan célba vehető szakmai-tanulmányi versenyeket, ill. bekapcsolódási lehetőségeket tudományos diákköri és egyéb kutatási projektekbe.
- A Kar dékánja felkéri a mentori feladatokat ellátó oktatókat, hogy az ötödik szemesztertől kezdődően, a lehető legjobb szakmai-tanulmányi előrehaladás érdekében, az időarányos elvárt teljesítmény követelményének megtartása mellett, mentorált hallgatójuknak szakmai-tanulmányi munkarendjének kialakításában – beleértve a hazai és nemzetközi tapasztalatszerzés kapcsán megoldandó feladatokat is – aktívan működjenek közre.
Az IMSc többletteljesítmény mérésének tervezése
(Dékáni Ajánlás a TANtárgyfelelősöknek - 2019 ÁPRILIS 25., módosítva 2022. április 26.)
I. Előzmények
A BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Az IMSc program szakmai tárgyainak kiszolgálását a mérnökinformatikus és a villamosmérnök BSc szakok tantervében az első négy szemeszterre ütemezett “természettudományos alapismeretek” és „szakmai törzsanyag” besorolású tantárgyaira vonatkozóan az alábbiak szerint szabályozza:
- Az IMSc program résztvevőit külön tanulókörökbe osztjuk be, és az egyes tantárgyak gyakorlatait és laboratóriumi foglalkozásait ezen tanulóköri beosztás szerinti bontásban tartjuk.
- Az egyes tantárgyak emelt szintű programja alapvetően a gyakorlatok és a laboratóriumi foglalkozások keretében, az átlagot meghaladó mértékű elmélyülést igénylő probléma-, ill. feladatmegoldások révén valósul meg.
- Az IMSc program első négy szemeszterében a hangsúly az ismeretek elmélyítésén, és a kapcsolódó készségfejlesztésen van, nem közvetlen cél az egyes tárgyakból többletismeret szerzése.
- A program általános célkitűzéseiből kiindulva külön előadás kurzus meghirdetése a programnak nem része. Amennyiben a tárgyfelelős (tanszék) szakmai megfontolásból, tanszéki finanszírozás mellett, külön/”többlet” előadás kurzust hirdetne, akkor ennek ütemezése csak a normál kurzussal párhuzamosan történhet.
- Az egyes tárgyak adatlapjaiban foglaltakon túlmutató, minden tehetséggondozási célú további laboratóriumi vagy egyéb foglalkozás csak a hallgatók önkéntes részvétele és a tanszék finanszírozása esetén hirdethető meg.
- Az emelt szintű ismeret- és példaanyag rendelkezésre álló, közreadható dokumentumait (szakirodalmi hivatkozások, publikus segédletek, jegyzetek, prezentációk stb.), a programban részt nem vevő hallgatók számára is hozzáférhetővé kell tenni.
- Az IMSc és a normál program személyi feltételeinek összehangolása a tanszékvezetők felügyeletével történik.
- A BSc és az MSc specializációk időszakában a szakmai célkitűzés változatlan azzal a különbséggel, hogy emelt szintű tanulóköri gyakorlatok, ill. laboratóriumi foglalkozások tartására nincs reális lehetőség.
II. Az IMSc többletteljesítmény mérésének rendje és rendszere
Az alábbiak a Kari Tanács 2016. június 21-i ülésén elfogadott szabályok:
- Az IMSc és a normál program számonkérési rendje a félévvégi aláírás és érdemjegy megszerzésének feltételeit illetően egységes.
- Az egyes tantárgyak (ld. még a 8. pontot) tárgyfelelősei az eddigi számonkérési rendet úgy bővítik, hogy annak hangsúlyosabb elemei (nagy zárthelyi, vizsga, nagy házi feladat stb.) kapcsán legyen lehetőség többletteljesítésre és a többletteljesítmény mérésére. Többletteljesítésről akkor beszélünk, ha a hallgató összteljesítménye az eddig a jeles osztályzattal értékelt szintet meghaladja.
- Az esetleges többletteljesítést és annak mérését tipikusan részletesebb kidolgozás vagy összetettebb, további (“csillagos”) feladat felkínálásával tesszük lehetővé. Az eddig jeles osztályzattal értékelt szintet meghaladó teljesítményt ún. IMSc ponttal is elismerjük.
- A többletteljesítés IMSc ponttal történő elismerésének rendjét – a fentiek betartása mellett – a tárgyfelelős alakítja ki azzal, hogy a tárgyanként összesen legfeljebb a tantárgy kreditpontja ötszörösének megfelelő számú, egész IMSc pont adható. Az így kialakított számonkérési rendet a tárgyfelelős a tantárgy adatlapján – a vonatkozó kari szabályok szerint – rögzíti. A mérőszámok egységesítését biztosító irányelv, hogy a maximális IMSc pontszám a jeles szinthez képest 30%-os többletteljesítéshez tartozzon. Az IMSc pontok nyilvántartása a NEPTUN rendszerben történik. Egy adott tantárgyhoz tartozóan IMSc pontok csak a tárgy teljesítését (kreditjeinek megszerzését) követően válnak beszámíthatóvá, ill. vehetők nyilvántartásba.
- Ha egy számonkérési típus esetén a tárgyból IMSc pont szerezhető, a pontszerzés lehetőségét valamennyi adott típusú számonkérési alkalommal lehetővé kell tenni. A tárgyfelelős jogosult olyan értékelési rendszert alkalmazni, amely szerint a többletteljesítés érdekében kiírt feladatok értékelésére csak az általa meghatározott – a tantárgy adatlapján rögzített – követelményszint teljesítése esetén kerül sor.
- A többletteljesítés mérési és elismerési rendszere az adott tárgyat felvevő valamennyi hallgató esetében működik/rendelkezésre áll.
- Az IMSc program számonkérési rendje nem érinti a “beugró” jellegű elemekkel kapcsolatos eddigi gyakorlatot, de valamennyi hallgató esetében igényli a többletteljesítés felkínálását és mérését.
- Projekttárgyak keretében – tekintettel a teljesítmények nem összehasonlítható voltára – IMSc pont csak félévente meghirdetésre kerülő kari pályázat keretében szerezhető és csak BSc képzésen (Önálló labor, Szakdolgozat-készítés).
III. A többletteljesítmények mérésének összehangolása
A 2018. évi hallgatói felmérés visszajelzései a többletteljesítményre ösztönző tantárgyi követelményrendszerek ráfordításigényeinek jelentős eltéréseire hívták fel a figyelmet. Ennek megszűntetése, ill. jelentős mérséklése érdekében a Kar dékánja felkéri a tárgyfelelősöket, hogy:
- a TAD-okon feltüntetettekkel összhangban úgy alakítsák a többlet-teljesítmény mérésének követelményeit, hogy azzal az IMSc-s hallgatók többségét mérhető mértékű többletteljesítményre ösztönözzék;
- a tárgy keretében – ha a tárgykövetelmények között szerepel ilyen – az IMSc pontokat részben vagy akár egészében otthoni/egyéni feladat keretében lehessen megszerezni;
- a számonkérési időszak végeztével kötelező érvénnyel gondoskodjanak az IMSc pontok NEPTUN-ba viteléről, és a hallgatók egyidejű tájékoztatásáról;
- a hallgatói visszajelzéseket is figyelembe véve egyeztessenek mindazon tárgy tárgyfelelősével, akinek a tárgya közvetlenül megalapozza saját tárgyuk mondanivalóját;
- kövessék a Szakbizottságok tantárgyegyeztetésre vonatkozó iránymutatásait;
- kövessék nyomon az IMSc program foglalkozásainak haladási ütemére vonatkozó hallgatói visszajelzéseket annak érdekében, hogy a program résztvevői az adott tárgy időkeretei között a lehető legtöbbet profitálhassanak.